2020. november 26., csütörtök

Suzon dala

 
Éduárd Manet: Un bar aux Folies Bergère




Nem, monsieur. Nem végzek ma sem korábban. 
Pitymallat előtt nem. És este se 
akarjon engem festeni. 
Ne vetkőztessen a tekintete. 
Méghogy itt! Hogy rajtam nevessen 
az egész abszintpárás, mámoros terem! 
Hiába kínál többet. Megbocsásson 
monsieur, de nem. 


(Mögöttem az tükör? És én és ön látszunk 
egy mögöttes, elcsalt rajzolatban? 
Meglátott tényleg valamit a szememben, amit nem egy 
pult előtt könyöklő alaknak tartogattam? 
A kiszolgálót, ahogy kiszolgáltatott? 
Mellünkre tűzött virággal, amíg a párlatok 
az üvegekben tovább erjednek, érnek - 
céllövöldében agyagbáb ragyogásunk, 
amit csak festék öltöztet fehérnek, 
hisz tépázzák magvas találatok; 
hisz úgy engedünk egy sötét kapualjban 
a vágynak, ahogy a bagzó állatok?) 


Nem kéretem magam. Láttam, amit. 
Ön is csak elküldene. 
Ne akarjon engem festeni. 
Ne vetkőztessen a tekintete. 
Lehántaná rólam azt a keveset, 
mit meghagyott viseltes szégyenem? 
Bármennyit kínál. Megbocsásson 
monsieur, de nem. 


(Szép vagyok. Igen. Ahogy a pír 
elönt és felragyog. A veszteség, amin tűnődöm. 
Meglátott tényleg valamit, 
ami a szememben túlnőtt az időmön? 
Most már örökre férfiszemek 
betevője? Előre érzett bánat? 
Ugyan melyik szép leány ne akarna 
öröklétnyi bámulót magának? 
Elkészültünk, monsieur. Magára vessen. 
Elvett ártatlanság és felvett teher, 
tekintet, hogy sose éri meg - 
ennyi, meg ennyi. Én így számolok el. 
Megkérném: fizessen.)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése